سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایثار

9.5میلیون کارگر مشمول دریافت سهام عدالت هستند

    نظر

9.5میلیون کارگر مشمول دریافت سهام عدالت هستند

تهران - وزیر کار و امور اجتماعی گفت: براساس برآوردهای آماری، هم اکنون حدود 9.5 میلیون کارگر در ایران فعالیت می کنند که تمام آنها مشمول دریافت سهام عدالت هستند. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عبدالرضا شیخ الاسلامی روز سه شنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه آموزش مهارت کارگران خباز در جمع خبرنگاران، افزود : تمام کارگران نظیر اقشار مختلف اجتماعی حق استفاده از مزایای سهام عدالت را دارند و از نظر وزارت کار و اموراجتماعی هیچ صنف یا گروهی از کارگران در دریافت سهام عدالت مقدم بر سایر اقشار نیستند. وی با اشاره به اینکه متولی واگذاری سهام عدالت وزارت اقتصاد و امور دارایی است گفت: وزارت کار در این خصوص تنها به شناسایی و نام نویسی از کارگرانی که متقاضی دریافت سهام عدالت هستند، تلاش می کند. شیخ الاسلامی با بیان اینکه تاکنون کارگران ساختمانی برای دریافت سهام عدالت شناسایی و از آنها نام نویسی شده است، گفت: این موضوع به معنای اولویت داشتن کارگران ساختمانی نسبت به سایر کارگران واحدهای دیگر اقتصادی نیست بلکه همه کارگران نظیر دیگر اقشار جامعه می توانند از مزایای این سهام بهره مند شوند.
* نرخ بیکاری
وزیر کار با اشاره به نرخ بیکاری اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، گفت:
افزایش 3.5 درصدی نرخ بیکاری در فروردین ماه امسال می تواند به سبب افزایش جمعیت فعال کشور و مراجعه آنها برای تقاضای کار باشد. وی ادامه داد: بیشترین سهم از جمعیت بیکار کشور را گروه های سنی جوانی تشکیل می دهند که پس از فارغ التحصیلی وارد بازار کار می شوند.
* اشتغال بازنشستگان
شیخ الاسلامی با اشاره به اشتغال دوباره افراد بازنشسته گفت: مطابق قانون افراد بازنشسته حق استخدام دوباره را ندارند و استخدام مجدد آنها در دستگاه های دولتی ممنوع است. وی در مورد متوقف شدن بازنشستگی پیش از موعد گفت: قوانین مربوطه به بازنشستگی بیش از موعد در دستگاه های دولتی به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است. وزیر کار با بیان اینکه بازنشسته شدن هر کارمند برای دستگاه های دولتی هزینه بازخریدی و سنوات به همراه دارد، گفت: هم اکنون به دلیل کمبود بودجه اجرای این قانون متوقف است. به گفته وزیر کار، خروجی نیروهای انسانی با سابقه 30 سال خدمت در دستگاه های دولتی از ورودی نیروهای انسانی جدید کمتر است بنابراین توقف اجرای بازنشستگی پیش از موعد در دستگاه های دولتی به جهت تامین منابع انسانی است.
* بازرسی از واحدهای تولیدی
شیخ الاسلامی در خصوص بازرسی از واحدهای تولیدی گفت: براساس اینکه مناسبات کارگر و کارفرما باید برمبنای قانون تنظیم شده باشد به همین دلیل بازرسی به صورت آزمایشی و تصادفی صورت می گیرد. وی در خصوص برون سپاری مسئولیت بازرسی کار افزود: در مورد بازرسی کار با کمبودهایی مواجه هستیم و به همین دلیل وزارت کار تلاش دارد این وظیفه را برون سپاری کند.
** اصلاح قانون کار
وی همچنین در مورد اصلاح قانون کار گفت: براساس اسناد موجود در گذشته بررسی طرح ها و لوایح مربوطه به اصلاح قانون کار به صورت سه جانبه انجام شده است اما از آنجا که نمایندگان تشکل ها همواره تغییر می کنند ممکن است افراد جدید از اقدامات انجام شده بی اطلاع باشند به همین دلیل تلاش می شود در نشست های مشترک، نمایندگان جدید را از اقدامات انجام شده مطلع کنیم.
** دور کاری
وزیر کار با اشاره به اینکه ایده اولیه این طرح را وزارت کار در دولت دهم برای نخستین بار مطرح کرد، گفت: براین اساس به منظور جلوگیری از ائتلاف وقت و هزینه و نیز افزایش بهره وری آن دسته از کارکنانی که قادر به انجام کار در خانه و یا محلی دور از محل کار خود هستند، این طرح به اجرا در می آید. وی افزود: در این مورد وزارت کار از آن دسته از کارکنانی که تمایل دارند محل کار خود را به خانه تغییر دهند نام نویسی کرده و با بررسی صلاحیت و نوع کار در مورد درخواست آنها تصمیم گیری می کند.
* انتقال از تهران
وزیر کار همچنین درباره خروج کارکنان سازمان ها و ادارات تابعه وزارت کار از تهران به سایر شهرستان ها گفت: مجموع این اقدامات به منظور کاهش آلودگی هوا و بار ترافیکی، صرفه جویی در هزینه و ارتقا بهره وری انجام می شود و در این زمینه در وزارت کار نیز اقداماتی در دست بررسی است.